Friday, August 01, 2008

Wan Azizah tidak pernah tewas di Permatang Pauh - Malaysiakini

PRESIDEN PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menjadi wakil rakyat Permatang Pauh sejak 1999. Sejak memenangi kerusi berkenaan pada Pilihan Raya Umum ke-10 beliau tidak pernah tewas selepas itu dan berjaya mempertahankannya sehingga Pilihan Raya Umum ke-12, 8 Mac lalu.

Sebelum itu, kerusi berkenaan diwakili oleh suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim selama 17 tahun atas tiket BN.

Ditanya tindakan beliau meletakkan jawatan menyebabkan hilangnya seorang pemimpin wanita dalam Pakatan, Wan Azizah berkata:

"(Pemimpin wanita) yang lain akan datang. (Kehilangan) ini hanyalah untuk jangka masa yang pendek. Saya rasa, saya boleh menyumbang (tenaga) dalam bentuk yang lain."

Wan Azizah positif terhadap kemampuan suaminya menghadapi pilihanraya kecil akan datang walaupun sedar segala kekuatan pihak lawan akan ditumpukan ke kawasan parlimen itu.

"Saya mengalu-alukan segala pembangunan yang akan datang. Sudah dua penggal saya di sana, Tetapi kita mesti menghadapinya. Saya percaya rakyat di permatang Pauh lebih berminat pada Anwar. Anwar pernah (berkhidmat) di sana sebelum ini," katanya.

No comments: